Verimli Ders Çalışma Nedir?
Öğrencilerin birçoğu uzun saatler masa başında ders çalıştığını ancak istedikleri sonucu alamadıklarından yakınırlar. Bu durumda olan öğrencilerin ders çalışma sürecinde birtakım şeyleri yanlış yaptıklarını düşünebiliriz. Ders çalışma sürecinde istenilen başarıyı elde edebilmek için verimli ders çalışmayı öğrenmek gerekir. O halde öncelikle verimli ders çalışmanın ne demek olduğuna bakalım.
Genel hatlarıyla verimli ders çalışma; belirli bir amaç doğrultusunda yapılan ve zamanın planlı şekilde kullanıldığı ders çalışma biçimidir. Burada amaç uzun saatler ders çalışmak değil verim alarak ders çalışmaktır.
Verimli Ders Çalışmada Ailenin Rolü Nedir?
Çocukların ilk sosyal deneyimlerini edindiği yer ailedir. Aile toplumun en küçük sosyal birimi olmaktadır. Aileleri tarafından demokratik tutum ile yetiştirilen çocuklar en etkin, özgür ve arkadaşları ile ilişkilerinde en başarılı çocuklar olmaktadır. Fakat baskıcı, otoriter veya anne babasının tutarsız davrandığı aileler içerisinde büyüyen çocuklar inatlaşma ve saldırganlık gibi yollar ile kendini kabul ettirmek istemektedir (Yavuzer, 2016). Çocuk sıcak, sevecen ve tutarlı bir aile ortamında kendi kendine yetmeyi, kendinden hoşnut olmayı, kendine saygı duymayı öğrenmektedir. Böyle bir aile ortamında özgüvenin temelleri atılmaktadır (Yavuzer, 1995). Bu doğrultuda ebeveynlere yönelik öneriler aşağıda sıralanmıştır.
Ebeveynler çocuklarının başarı düzeyi ne olursa olsun onları sevdiklerini hissettirmeliler.
Her çocuğun kendi hızında ilerlediğini unutmamalılar ve çocuklarını başka çocuklarla kıyaslamamalılar. Bunun yerine çocuklarına güvendiklerini hissettirmeleri gerekir.
Çocuğun ders çalışması için ev içerisindeki uygun ortamı anne babaların sağlaması gerekir. Ders çalışmak için uygun ortam şu şekilde olmalı; sessiz sakin, çocuğun dikkatini dağıtacak eşyaların olmadığı(televizyon vb.), ders çalışmaya elverişli bir masa ve sandalyenin bulunduğu, ortamın sıcaklığının mevsim şartlarına uygun şekilde ayarlanmış olması gerekir.
Ebeveynler çocuklarını ders çalışma sürecinde ders çalışma planlarına uyup uymadığını kontrol etmeli. Çocuk hedefini kendi belirlemeli, ders çalışma sürecini kendi planlamalı; ebeveyn bu süreçte çocuğuna hem fiziki hem psikolojik olarak destek olmalıdır.
Anne babaların çocuklarının sınırlarını tanımaya, onların hangi konuda yetenekli olduklarını anlamaya çalışmaları gerekir.
Ebeveynler, çocuklarına ders konusunda sık sık baskı yapmaları durumunda çocuklarda çalışmaya karşı isteksizlik yaratabileceklerini unutmamalılar.
Selvi ARSLANTOSUN
Psikolojik Danışman